EFFECTIVITY THE IMPLEMENTATION OF KEMENDIKBUD’S POLICY REGARDING BELAJAR.ID ACCOUNT BY THE EDUCATION PERSONNEL

  • Dudi Wahyudi SMAN 1 Cikulur
  • Endan Suwandana Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia (BPSDM) Provinsi Banten
Keywords: Education Digitization

Abstract

ABSTRACT

The purpose of this study is to determine the effectiveness of the implementation of the Secretary General of the Ministry of Education and Culture policy which regulates the use of belajar.id accounts by the education personnel. The respondents of this study are school supervisors, principals, teachers and other education personnel throughout Indonesia with a total of 514 respondents with the largest portion of respondents (52.2%) from Banten Province. The method used in this study is survey method with questionnaire and written interview via Google Form. The interesting finding of this study is that the implementation of belajar.id policy has been effectively undergoing, as that proved with the following facts: (1) The majority of respondents have utilized belajar.id account for their daily activities, with varying frequency of use; (2) The use of belajar.id accounts is not only focused on one tool, but varied on three tools, i.e. Google Classroom, Google Form and Google Meet; (3) Training on the use of belajar.id accounts is obtained from Google Masters, colleagues, and others. Support from the government is still needed to further broaden the use of belajar.id accounts, since there are still respondents who have not received training on belajar.id accounts.

 Keywords: Evaluation of education policy, online learning, educational technology

References

REFERENSI
Darmuki, A. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbicara Mahasiswa Menggunakan Media Aplikasi Google Meet Berbasis Unggah Tugas Video di Youtube pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 655–661.

Dewi, P.M. & Erwin. (2020). Pengaruh Media Audio Visual Berbasis Google Meet terhadap Hasil Belajar IPA Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal BASICEDU, 5(5), 1697–3704.

Hasanah, D. & Setiawati, N. (2021). Penggunaan Google Meet dan Kendalanya dalam Pembelajaran Online Bahasa Inggris di SMAN 1 Cibarusah. Kagami: Jurnal Pendidikan Bahasa Jepang, 12(1), 1–13.

Huda, A.I. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Terhadap Kulaitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 2(1), 121–125.

Iman, F. (2015). Evaluasi Pemanfaatan TIK pada Pembelajaran Oleh Guru-Guru SMP Negeri 1 Ungaran dalam Implementasi Kurikulum 2013. Indonesian Journal of Curriculum and Educational Technology Studies, 3(1), 9–15.

Juniartini, N. & Rasna, I. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Google Meet Dalam Keterampilan Menyimak dan Berbicara untuk Pembelajaran Bahasa Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa, 9(2), 133–141.

Kaharudin. (2021). Paparan Best Practice Implementasi Pemanfaatan TIK dan Teknologi Terkini untuk Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi dan Riset Akademik, 2(8), 1282–1297.

Kandouw, M.F. (2021). Cara Akses dan Aktifiasi Belajar.id. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Kemdikbud. (2020). Peraturan Sekretaris Jenderal Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 18 Tahun 2020 tentang Petunjuk Teknis Pemanfaatan Data Pokok Pendidikan untuk Akun Akses Layanan Pembelajaran.

Muhson, A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(2), 1–10.

Nopriadi. (2016). Analisa Pengaruh Google Apps For Education terhadap Hasil Belajar Siswa SMP di Kota Batam. Jurnal Ilmiah Media Processor, 11(1), 720–730.

Prajana, A. & Astuti, Y. (2020). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dankomunikasi dalam Pembelajaran oleh Guru SMK di Banda Aceh dalam Upaya Implementasi Kurikulum 2013. JINOTEP (Jurnal Inovasi Teknologi Pembelajaran), 7(1), 33–41.

Purba, R., Siregar, A., Siahaan, R., Jayanti, S.E. & Rusmehwani. (2020). Pembelajaran Berbasis Google Classroom, Geoogle Meet dan Zoom Guru SMP Negeri 2 Batubara. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(4), 410–416.

Prisuna, B.F. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Google Meet terhadap Hasil Belajar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 14(2), 137–147.

Radenwandri, Vebrianto, R. & Gafur, I.A. (2021). Edukasi Teknologi Pembelajaran: Penerapan Blended Learning. DOTPLUS Publisher, Bengkalis, Riau, 90p.

REFO. (2021). Data Pelatihan Google Master. https://datastudio.google.com/u/0/reporting/
a076ceb7-d903-435d-8684 e192e5c7834f/page/p_mlp59r6jnc

REFO. (2021). Dashboard Aktivasi Akun Pembelajaran Daerah. https://datastudio.google.com/reporting/
caa6b143-78e5-4163-8494-ee809d822b1e/page/p_3ip17urwmc

Salamah, A. (2020). Deskripsi Penggunaan Aplikasi Google Classroom dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan, 4(3), 533–538.

Seftiawan, F. (2020). Efektivitas Penggunaan Google Form dalam Pembelajaran Daring pada Mata Pelajaran Pemeliharaan Mesin Sepeda Motor di SMK Negeri 1 Koba. Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 7(2), 129–135.

Silaen & Syofra. (2020). Studi Literatur: Google Classroom dalam Pembelajaran Matematika di Tengah Masa Pandemi Corona Virus Disease (Covid-19). Prosiding Seminar Nasional Multidisiplin Ilmu Universitas Asahan ke-4, 255–263.

Sriyanto, B. (2021). Meningkatkan Keterampilan 4c dengan Literasi Digital di SMP Negeri 1 Sidoharjo. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 5(1), 125–142.

Sugiati. (2021). Implementasi Kurikulum Berbasis IT dalam Sekolah di masa Pandemi Covid-19. Journal on Education, 4(1), 102–113.

Utari, D.S. & Rianto, R. (2021). Pelatihan Pemanfaatan Akun Belajar.Id Terintegrasi Dengan Rumah Belajar Bersama PGRI Provinsi Kepulauan Riau. Alfatina: Journal of Community Services, 1(1), 1–6.
Published
2022-04-15
How to Cite
Wahyudi, D., & Suwandana, E. (2022). EFFECTIVITY THE IMPLEMENTATION OF KEMENDIKBUD’S POLICY REGARDING BELAJAR.ID ACCOUNT BY THE EDUCATION PERSONNEL. Jurnal Kebijakan Pembangunan Daerah, 6(1), 16 - 26. https://doi.org/https://doi.org/10.56945/jkpd.v6i1.140
Section
Articles